Gönderen Konu: Opera ve Bale  (Okunma sayısı 5587 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Sibbosh

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 5.089
  • Cinsiyet: Bayan
  • leave me alone....
Opera ve Bale
« : 14 Temmuz 2006, 13:13:23 Cum »
Operanın doğuşu:
Rönesans süreci içinde doğup gelişen ve Avrupa’nın birçok yerine yayılan Madrigal,  dindışı bir müzik türü idi.  16. yüzyılın sonlarında, aynı konu çevresinde yazılmış Madrigaller, arka arkaya söylenir oldular. Buna "Madrigal Komedi" adı veriliyordu. Gerçi bu durumda konu tamamlanmış oluyordu ama arka arkaya söylenen madrigaller gene de birbirinden kopuk kalıyordu. Bu kopukluğun giderilmesi için zamanla madrigallerin aralarına, konuşmayla, müzik arası söylenen Reçitatif bağlaçları konuldu. Bu uygulamaya yalnızca söyleme değil, konuyu sahne üzerinde  oynayarak canlandırma  da katılınca, solo şarkılı, korolu, orkestralı, hatta danslı bir sahne sanatı olan Opera  ortaya çıktı. Opera, yaklaşık  dörtyüz  yıldır gelişerek  ve değişen estetik duyarlıklara uyum sağlayarak bu güne kadar geldi.
(Orfeo ve Euridice)
Şimdi  Alman besteci Christoph  Willibald  GLUCK’un  1760’larda bestelediği "Orpheus ve Euridice" operasının korolu final parçasını dinleyelim:
Konu, Yunan  mitolojisinden alınmadır:  Orpheus, çok güzel şarkı söyleyen ve lir çalan bir çobandır. Çok sevdiği eşi Euridice ölünce, mezarı başında ona yaktığı ağıtları duyan Tanrılar çok etkilenirler ve Aşk Tanrısı Amor’u yeryüzüne göndererek, Orpheus’un Ölüler diyarı Hades’e gelip eşi Euridice’yi alarak, yeryüzüne götürebileceğini iletirler. Yalnız tek şart vardır: Dönüş yolunda, ölüler diyarını terk edene kadar Orpheus arkaya dönüp Euridice’ye bakmayacaktır. Maceralı bir yolculuktan sonra Orpheus Ölüler diyarında Euridice’yi bulur. Ancak eşine duyduğu sevgi ve özlem sonucu dayanamaz ve küçük bir bakış fırlatır. Euridice hemen cansız yere yıkılır. Bunun üzerine Orpheus, liriyle çok duygulu bir şarkıyla Tanrılara yakararak eşinin tekrar kendisine verilmesini ister. Tanrılar, bu güzel ve içten şarkı karşısında yumuşarlar ve Euridice’yi tekrar Orpheus’a bağışlarlar. Opera, sevgiyi kutsayan parlak bir final parçası ile biter. Bu parçanın nakaratı şöyledir:
"Sevgi büyüktür, o her şeyden üstündür. Her varlık ona tapınır. O öyle bir esirliktir ki, özgürlüğe bile tercih edilir."
Görüldüğü gibi işin içine Tanrılar karışsa da, sonuçta insanın yaşamı, dramı, sevgisi vb.  konu ediliyor.
 
-----------------------------------------------------------------
Romantik dönem İtalyan opera bestecisi  Giacomo Puccini’nin La Boheme operası, edebiyat ve müzik buluşmasının güzel bir örneğidir. Besteci, 19. yüzyıl Paris’inde, yoksulluk içinde derbeder bir yaşam süren ancak yaşamasını, eğlenmesini bilen ve gelecekten umutlarını kesmeyen genç sanatçıların ve öğrencilerin yaşamlarını konu alan Henri Murger’in "Scènes de la Vie de Bohème – Bohem Hayatından Sahneler"  romanından çok etkilenmiş ve bestelemeye karar vermiştir. Ancak romanın tümünü değil,  görsel ve müzikal olarak sunduğu olanaklarla opera olmaya çok elverişli olan yalnızca bir bölümünü seçmiştir. Ancak romanın bu bölümü, opera sanatına uygun değişiklikleri yapmak üzere Giuseppe Giacosa ve Luigi Illica tarafından bir opera metni (libretto) biçimine getirilmiştir. 
Paris’in bohem semti Monmartre’da eski bir evin çatı katını paylaşan   ressam, filozof, şair ve müzikçi dört arkadaştan şair Rodolfo ile, bir noel gecesi görüp aşık olduğu yoksul ve güzel dikişçi kız Mimi arasında oluşan aşk, birkaç ay sonra Mimi’nin yakalandığı hastalıktan ölmesiye dramatik bir biçimde sona erer. Şimdi,  Mimi’nin öldüğünü fark ettiği anda onun üzerine kapanıp ağlayarak acısını dile getiren Rodolfo’nun dramatik sahnesini dinleyeceğiz. Puccini, müziği, orkestrasyonu, nüansı ve konuşur gibi kullandığı şan tekniğiyle, bu sahneyi tüyleri ürperten gerçekçi bir biçimde canlandırmıştır.
 
-----------------------------------------------------------------
Avusturyalı modern besteci Alban Berg’in Wozzeck operası, romandan değil,  bir tiyatro yapıtından müziklenmiştir. Zaten çok uzun olmayan metin, bir libretto olarak düzenlenmeye gerek duyulmadan, olduğu gibi bestelenmiştir. Bu oyun, 1800’lerin ilk yarısında yaşayıp, toplumsal çalkantıların içinde, birçok yönetim karşıtı örgüt ve eylemlere katılan, hatta gizlice basılıp halka dağıtılmaya çalışılan bir siyasi bildiri kaleme alan  Georg Büchner’e aittir. Siyasal etkinlikleri nedeniyle alınan tutuklama  kararından, ülkesinden kaçarak kurtulan Büchner, çok genç bir yaşta (24 yaşında) yakalandığı tifüsten öldüğünde, tümü düzeni eleştiren üç oyunuyla 20. yüzyılın modern akımlarına öncülük etmiştir. İşte Woyzeck, bu oyunlardan biridir. Berg, asıl metinde Woyzeck  biçiminde yazılan kahramanımızın adını, , kendi yorumuna ve yazmış olduğu müziğe daha uygun gördüğü Wozzeck olarak değiştirmiştir.
Wozzeck, orduda rütbesiz, basit bir erdir. Saf, sakin, iyi kalpli, ezik ve zaman zaman şizofrenik belirtiler gösteren bir kişidir. Toplumsal koşullar ve savaş nedeniyle bir türlü evlenemediği kadını Marie’den küçük bir kızı vardır.  Onlara para bulma amacıyla, kendisini tıbbi deneylerinde kobay olarak kullanan kışladaki doktorun odasına gitmektedir. Marie ise, erkeklere ilgisi hayli yüksek tam bir dişidir.  Wozzeck’i kışladaki yakışıklı bando şefiyle aldatmaktadır. Bu olayın ortaya çıkması ve çevresindeki kişilerin bu nedenle kendisine alaycı sözler söyleyerek aşağılaması, Wozzeck’i çileden çıkarmakta, kıskançlığını kamçılamaktadır. Sonunda bu baskılara dayanamaz; iyice sarhoş olduğu bir anda Marie’yi yakınlardaki bir gölün kıyısına götürür ve orada bıçaklar. Suç delili bıçağı yok etmek amacıyla gölde daha derine atayım derken kendisi de boğulur.
Alban Berg, bu toplumsal dramı modern bir üslupla gerçekçi bir biçimde bestelemiştir. Biz şimdi, doktorun Wozzeck’i, yaptığı deney gereği, idrarını tahlil için kendisine vermesi gerekirken, sokakta yapması nedeniyle aşağılayıp azarladığı bölümü izleyeceğiz.

http://www.obarsiv.com/vct_0506_sarperozsan.html
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:03:30 Çrş Gönderen: Zynep »


รเ๒๒๏รђ

Çevrimdışı Sibbosh

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 5.089
  • Cinsiyet: Bayan
  • leave me alone....
Opera ve Bale
« Yanıtla #1 : 14 Temmuz 2006, 13:26:09 Cum »
SALOME: OPERA
Operanın ilk seslendirilmesi (1905 - Dresten / Hedwih Lachmann'ın Almanca tercümesiyle) büyük bir etki yaratmış, bazı detaylar silininceye kadar da Londra ve Berlin'deki seslendirilmeleri ertelenmiştir. New York'ta 1907'deki ilk seslendirilmesi ise bu operanın 1934'e kadar tekrarlanmamasını yasaklamıştır. Bu oyunun sanatsal gizemi ve büyüsü, konusunda yatmaktadır. Freud'un psikoseksüel (cinsellikle ilgili zihinsel veya duygusal davranışların incelenmesi) savı kapsamında, Strauss'un Salome operası Saint-Saëns'in Samson ve Delilah'ıyla bağlantılı olurken, Elektra da (1909) Schoenberg'in Erwartung'unu hedefler (1909 - ilk seslendirilişi 1924).
Yaklaşık doksan dakika olan, müziği aralıksız süren ve Wagner etkisi görülen bu bir perdelik opera, karakter ve durumları anlatan leit motiflerle doludur. Strauss, Wilde'ın oyununu neredeyse tam ve kesilmemiş olarak kullanır. Yoğun modülasyon, arada sırada görülen salkım akorlar ve politonalite ile kullanılır. Bestecinin becerisi, armonik bir karmaşa içinde bu leitmotifleri kullanmasında görülür. Ayrıca, Wagner etkisi taşıyan motifleri ve tonal sistemi zorlayan armonileri bu operanın değerini oluşturmuştur.

http://www.blogcu.com/simgeup/672327/
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:03:49 Çrş Gönderen: Zynep »


รเ๒๒๏รђ

Çevrimdışı Sibbosh

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 5.089
  • Cinsiyet: Bayan
  • leave me alone....
Opera ve Bale
« Yanıtla #2 : 27 Ocak 2007, 13:04:04 Cts »
Macbeth

Opera 4 perde
Giuseppe VERDI

Metin
Francesco Maria PIAVE

Orkestra Şefi
Alexandru SAMOILA

Sahneye Koyan
Yekta KARA

Dekor
Michael SCOTT

Kostüm
Şanda ZIPÇI

Koro Şefi
Markus BAISCH

Işık
Ahmet DEFNE

Macbeth
Gökhan AKYÜZ/Murat GÜNEY/Eralp KIYICI/Gökhan KOÇ/Konuk

Banquo Suat ARIKAN/Necat PINAZOĞLU/Gökhan ÜRBEN/Konuk

Lady Macbeth Evren EKŞİ/Perihan NAYIR/Ayşe TEK/Konuk

Nedime Deniz ERDOĞAN/Arzu GEDİK

Macduff Hüseyin LİKOS/Konuk

Malcolm Turgut İPEK/Şahin ÖĞÜT

Doktor Sevan ŞENCAN/Barbaros TAŞTAN

Katil Cemil ÖZFIRAT/Ahmet YAZICI

Macbeth’in Hizmetçisi-Haberci Zafer ÇİFTÇİ/Şahin ÖĞÜT

Tarih/Saat
30 Ocak Salı


Tarih : 30 Ocak 207
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00

 
 
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:04:07 Çrş Gönderen: Zynep »


รเ๒๒๏รђ

Çevrimdışı Sibbosh

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 5.089
  • Cinsiyet: Bayan
  • leave me alone....
Opera ve Bale
« Yanıtla #3 : 27 Ocak 2007, 13:06:08 Cts »
Otello
 
Opera 2 bölüm
Giuseppe VERDI

İstanbul Devlet Opera ve Balesi 2006-2007 sezonuna görkemli bir prodüksiyonla devam ediyor: OTELLO.
Ünlü İtalyan Besteci Giuseppe VERDI'nin olgunluk döneminde yarattığı , Shakespeare'in aynı adlı tragedyasından hareketle metnini Boito'nun yazdığı bu başyapıt, opera repertuvarının vazgeçilmezleri arasında kabul ediliyor.
Yekta KARA'nın etnik, kültürel ve dinsel ayrılıklardan kaynaklanan çatışmaları vurgulayarak günümüze gönderme yaptığı, çağdaş bir anlayışla sahneye koyduğu "Otello" da 100 kişilik dev bir oyuncu kadrosu yer alıyor.
Orkestrayı konuk şef Fabrizio VENTURA'nın koroyu ise bir başka konuk sanatçı olan Markus BAISCH'ın yönettiği eserde, dekor tasarımı Ali Cem KÖROĞLU, kostüm tasarımı Şanda ZIPÇI, ışık tasarımı ise Ahmet DEFNE tarafından gerçekleştiriliyor
İstanbullu sanatseverlerin beğenisine sunulacak ve özgün dilde seslendirilecek olan OTELLO'nun başlıca rollerini: Hakan Aysev/Efe KIŞLALI, Burçin ÇİLİNGİR/Perihan NAYIR, Murat GÜNEY/Eralp KIYICI, Caner AKIN/Turgut İPEK, Çağrı KÖKTEKİN/Şahin ÖĞÜT, Kenan DAĞAŞAN/Gökhan ÜRBEN, Göktuğ ALPAŞAR/ Barbaros TAŞTAN,Deniz ERDOĞAN /Özay GÜNAY dönüşümlü olarak paylaşıyorlar.
Kadroda ayrıca Selçuk BORAK, Can TUNALI ve Tatiana EGELİ yer alıyorlar.

Tarih : 1 Şubat Perşembe 20:00
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:04:22 Çrş Gönderen: Zynep »


รเ๒๒๏รђ

Çevrimdışı Birsam

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 1.567
  • Cinsiyet: Bay
  • The Green Beret in Kosovo
    • Hepsii Life
Opera ve Bale
« Yanıtla #4 : 27 Ocak 2007, 14:41:14 Cts »
Othello'yu operada izlemek gerçekten büyük bir keyif. Herkese tavsiye ediyorum arkadaşlar.
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:04:34 Çrş Gönderen: Zynep »
Determined to keep the peace. Turkish troops in KFOR.

Çevrimdışı Zynep

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 10.496
  • Cinsiyet: Bayan
  • Stranger&Zynep
Opera ve Bale
« Yanıtla #5 : 28 Şubat 2007, 13:01:35 Çrş »
Sarı Naciye
 
Türk tiyatrosunun büyük ustalarından, Devlet Sanatçısı Recep Bilginer’in en ünlü oyunlarından biri olan Sarı Naciye, bir başka ustanın, değerli besteci ve orkestra şefi Timur Selçuk’un , geleneksel ile çağdaşı , opera üslubuyla yalın söyleyişi harmanlayan eşsiz müziğiyle buluştu ve izleyicilerimizin çok beğenerek izleyecekleri etkileyici bir yapıt ortaya çıktı. Törenin kötü ve acımasız yanlarının, işsizlik ve cehalet gibi toplumsal sorunların, bu sorunların uzantısı olarak gelişen kuşaklar arası iletişimsizlik, erkek egemen toplumun dayattığı haksızlıklar gibi ezelden beri varolan ve ne yazık ki güncelliğini hala koruyan olumsuzlukların sergilendiği bir eser.

Tarih : 2&9&16 Mart
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00
 
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:04:47 Çrş Gönderen: Zynep »

Çevrimdışı Zynep

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 10.496
  • Cinsiyet: Bayan
  • Stranger&Zynep
Opera ve Bale
« Yanıtla #6 : 28 Şubat 2007, 13:02:50 Çrş »
Güldestan
 
Müzik ve Dans
MERCAN DEDE


Reji-Koreografi Beyhan MURPHY
Metin Orhan PAMUK/ Evliya ÇELEBİ
Kostüm İsmail DEDE
Dekor Işın MUMCU
Işık Tasarımı Michael ODAM
Işık Realizasyonu Ahmet DEFNE

Dansçılar
Alkış PEKER/ Alper AKALIN/ Arkın ZİREK/ Ayça İNAL/ Bahadır OVACIKLI/ Barış ADİKTİ/ Barış SÖNMEZ/ Berk SARIBAY/ Büşra MERİÇLİ/ Can TUNALI/ Canan ŞADALAK/ Cem İNDERE/ Çağrı ÇEKİÇ/ Çiğdem ERKAYA/ Çiğdem TEZCÜR/ Dilvin OFLUOĞLU/ Ebru CANSIZ/ Egemen KEMENT/ Elif KORUGAN/ İlke KODAL/ Mehmet BERGE/ Murat AKAOĞLU/ Onur TUNAY/ Onur ÜNSÜN/ Özerk TOZKOPARAN/ Özlem ÖZGEN/ Pınar MÜLDÜR/ Seda BORAK/ Selim BORAK/ Serkan ÇELİK/ Tunca BAKAN/ Tülay YALÇINKAYA/ Zuhal BALKAN

Orkestra
Mercan DEDE/ Göksel BAKTAGİR/ Yurdal TOKCAN/ Emrullah ŞENGÜLLER/ Ayşen TÖZENİŞ/ A. Ceren GÜRSOY/ Aykut SÜTOĞLU/ Hüseyin CEYLAN/ İsmail DARICI

Tarih : 28 Şubat Çarşamba 20.00
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00
 
 
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2007, 13:05:05 Çrş Gönderen: Zynep »

Çevrimdışı ShEKeR Shey

  • Forum Kurdu
  • *
  • İleti: 741
  • Cinsiyet: Bayan
Opera ve Bale
« Yanıtla #7 : 02 Mart 2007, 15:20:54 Cum »
Elektra
 

 İstanbul Devlet Opera ve Balesi bir ilke daha imza atıyor.
Önceki sezonlarda SALOME adlı operasını sahnelediğimiz ünlü Alman besteci Richard Strauss’un , opera repertuarının en gözde eserlerinden biri olan ELEKTRA adlı operasını Türkiye’de ilk kez opera severlerin beğenisine sunuyoruz.

Konusunu mitoloji ve tragedyaların ünlü kahramanı Elektra’dan alan bu eser, müzik ve sahneleme açısından içerdiği belirli zorluklar ve gerektirdiği yüksek nitelik nedeniyle sahnelendiği opera kurumlarına büyük bir prestij kazandırmaktadır.



Tarih : 1&8 Mart 2007
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00


 
 
Yüreğim seni çok sevdi...
O yürek talan...
O yürek yangın yeri...
O yürek seni istiyor...
Bir tek seni...

Çevrimdışı ShEKeR Shey

  • Forum Kurdu
  • *
  • İleti: 741
  • Cinsiyet: Bayan
Opera ve Bale
« Yanıtla #8 : 02 Mart 2007, 15:22:55 Cum »
Bir Tenor Aranıyor
 
Müzikal komedi olan Bir Tenor Aranıyor Atatürk Kültür Merkezi'nde…
Karl Ludwig'in "Bir Tenor Aranıyor" adlı müzikal komedisi, konser vermek üzere gelen meşhur İtalyan tenorun hastalanması ve sahneye çıkmak için fırsat bekleyen diğer bir kişinin bunu fırsat bilmesi üzerine dönen komik olayları konu alıyor.

Tarih : 27 Mart Salı 19.30
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00


 
 
Yüreğim seni çok sevdi...
O yürek talan...
O yürek yangın yeri...
O yürek seni istiyor...
Bir tek seni...

Çevrimdışı ShEKeR Shey

  • Forum Kurdu
  • *
  • İleti: 741
  • Cinsiyet: Bayan
Opera ve Bale
« Yanıtla #9 : 02 Mart 2007, 15:23:49 Cum »
Mutlu Prens
 
Müzikal Öykü 2 Perde
İstanbul Devlet Opera ve Balesi yeni yılda yepyeni bir çocuk oyunu ile izleyicilerinin karşısına çıkıyor. Oscar Wilde'ın THE HAPPY PRINCE-MUTLU PRENS adlı kısa, yalın ama bir başyapıt olarak değerlendirilecek denli derin ve çarpıcı öyküsünden yola çıkarak hazırladığımız bu müzikal gösteriyi sadece çocukların değil, geçen yıllara karşın içlerindeki çocuğu yaşatmayı başarabilmiş her yaştan seyircilerin de ilgiyle ve beğenerek izleyeceklerine eminiz.Yoksulluk, eşitsizlik gibi acı gerçeklerin varolduğu bir ortamda gelişen ama sevgi, bağlılık,paylaşım,vefa ve buna benzer nice insani duygunun öne çıkması ile giderek anlam kazanan sıcacık bir öykü bu.Günümüzün yırtıcı ortamında bu öykünün içerdiği doğru mesajların aktarımı , çocuk seyircilerini sadece eğlendirmeyi değil , aynı zamanda bilgilendirmeyi ve bilinçlendirmeyi de amaç edinmiş olan kurumumuz için bir görev niteliği taşımaktadır.

Mutlu Prens'i , Işık NOYAN dilimize çevirerek adaptasyonunu gerçekleştirdi. Hüseyin ÇEBİ özgün müziğini besteledi, müzikal düzenlemeleri ise Tevfik KULAK gerçekleştirdi. Şarkı sözlerini Levent GÜNER yazdı. Şebnem ÖZSARAN tarafından sahneye konulan iki perdelik , müzikli eserde : Dekor Tasarımı Ferhat KARAKAYA, Kostüm Tasarımı Serdar BAŞBUĞ , Işık Tasarımı Metin KOÇTÜRK, Koreografi Bahar VİDİNLİOĞLU ve Serap MERİÇ 'e ait. Başlıca rolleri Burak DÖRDÜNCÜ/Şahin ÖĞÜT, Eda BİNGÖL/Çiğdem ENER, Cemil ÖZFIRAT,Bergüzar ÇELEBİ,Murat GÜNEY/Ahmet YAZICI, Beril KORAL/Gülgün ÖZYİĞİT,Nigar KIRTAY, Ela GÜRTEN/Binnaz TÜTER,Zafer ÇİFÇİ, Şelale TURAN ve Cengiz ARSLAN paylaşıyorlar.

İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından özenle hazırlanan MUTLU PRENS müzikal oyunu Atatürk Kültür Merkezi'nde izlenebilir.

Tarih/Saat
17 Mart Cumartesi 11.00
31 Mart Cumartesi 11.00

Tarih : 17&31 Mart 20078
Yer : Atatürk Kültür Merkezi
Taksim İstanbul
Tel : 0 212 251 56 00

 
 
Yüreğim seni çok sevdi...
O yürek talan...
O yürek yangın yeri...
O yürek seni istiyor...
Bir tek seni...