Gönderen Konu: Reşat Nuri GÜNTEKİN  (Okunma sayısı 1398 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı heQet

  • Artık sende "biz" densin..
  • *
  • İleti: 1.540
  • Cinsiyet: Bayan
  • herkezin gördüğü mesaj kişisel değildir!
Reşat Nuri GÜNTEKİN
« : 10 Şubat 2009, 22:41:10 Sal »



25 Kasım 1889 da İstanbul da doğdu. 7 Aralık 1956 da Londra da öldü. İlk öğrenimini  Çanakkale'de Mekteb-i İptidai'de yaptı. Mekteb-i Sultani'de (Galatasaray Lisesi) ve İzmir'de bir Fransız okulunda öğrenim gördü. Sınavla girdiği Darülfünun-ı Osmani Ulum-ı Edebiyat Fakültesini 1912'de bitirdi. Fransızca  öğretmeni olarak Bursa Sultanisi'ne atandı. 1916-1919'da İstanbul'da Vefa ve Erenköy liselerinde müdürlük yaptı. 1931'de Milli Eğitim müfettişi oldu, bütün Anadolu'yu dolaştı. 1939-1943 arasında Çanakkale milletvekiliydi. 1947'de Milli Eğitim Başmüfettişliği'ne getirildi. 1950'de Paris'te Kültür Ateşesi ve UNESCO'da Türkiye temsilcisi oldu. 1954'te emekliye ayrıldı. Bir süre İstanbul Şehir  Tiyatroları Edebi Kurul üyeliği yaptı. Kanser tedavisi için gittiği Londra'da yaşamını yitirdi. Cenazesi İstanbul'a getirildi, Karacaahmet Mezarlığında toprağa verildi. Yazı hayatına Birinci Dünya Savaşı sonlarında başladı. İlk eseri "Eski Ahbap" isimli uzun öykü, 1917 de "Diken" dergisinde yayınlandı. 1819-1919'da Zaman  gazetesinde "Temaşa Haftaları" başlığıyla tiyatro eleştirileri yazdı. Bu dönemde  Şair,  Nedim, Büyük Mecmua, İnci, Diken dergileri ile Dersaadet ve Zaman gazetelerinde yayınlanan öykü, roman ve oyunlarında kendi adının yanısıra "Hayrettin Rüştü, Mehmet Ferit, Cemil Nimet" gibi takma isimler kullandı. Mizah ve magazin yazılarını da "Ateşböceği, Ağustosböceği, Yıldızböceği" gibi isimlerle yayınladı.

1922'de Vakit Gazetesinde tefrika edilen ve aynı yıl katip olarak basılan "Çalıkuşu" romanıyla ünlendi. Bu romanı önce "İstanbul Kızı" adıyla oyun olarak yazmıştı. O dönem koşullarında sahneye konulması olanağı çıkmayınca romana dönüştürdü. Türk edebiyatında gerçekçi romana yönelimin ilk örneklerinden olan Çalıkuşu, dili, anlatımdaki rahatlığı, duygusal yanlarıyla uzun yıllar güncelliğini koruyan bir eser oldu. Sinema ve televizyona da uyarlandı. Romanda, iyi bir eğitim görmüş ve bir aşk nedeniyle hüsran yaşamış İstanbullu genç öğretmen kadın Feride'nin tanıklığıyla Anadolu'nun Kurtuluş Savaşı'ndaki hali yansıtılır. Farklı yaşam biçimleri, farklı anlayışlar, farklı gelenek ve görenekler, toplumsal çatışmalar Feride'nin gündelik yaşamı ve duygu dünyasıyla iç içe verilir. 1927'den sonraki romanlarında da üslubunun temel yapısını değiştirmeden toplumsal sorunlara eğildi. Romanlarında sayısız insan tipi yarattı. Çoğunlukla erkek olan kahramanlarını, dış görünümlerinden çok psikolojik özellikleriyle yansıttı. Mizaha daha geniş yer verdiği öykülerinde de aşk, yalnızlık, fedakarlık, dostluk, ihanet gibi temalar kullandı. Anadolu gezileri sırasındaki gözlemlerini "Anadolu Notları" adıyla kitaplaştırdı. Öğrenciler için kitaplar yazdı, çeviriler yaptı.

Yazar, müfettişlik görevi ile Anadolu'da gezdiği için Anadolu insanı yakinen tanımıştır. Eserlerinde Anadolu'daki yaşamı ve toplumsal sorunları ele almış insanı insan çevre ilişkisi içinde yansıtmıştır. Romanlarında kullandığı dil ve anlatım oldukça yalın, diyalogları canlıdır

BAŞLICA ESERLERİ :


 Romanları


    * Çalıkuşu (1922)
    * Gizli El (1922)
    * Damga (1924)
    * Dudaktan Kalbe (1925)
    * Akşam Güneşi (1926)
    * Bir Kadın Düşmanı (1927)
    * Yeşil Gece (1928)
    * Acımak (1928)
    * Yaprak Dökümü (1930)
    * Kızılcık Dalları (1932)
    * Gökyüzü (1935)
    * Eski Hastalık (1938)
    * Ateş Gecesi (1942)
    * Değirmen (1944)
    * Miskinler Tekkesi (1946)
    * Kavak Yelleri (1950)
    * Harabelerin Çiçeği (1953)
    * Son Sığınak (1961)
    * Kan Davası (1962)

Öyküleri

    * Gençlik ve Güzellik (1919)
    * Roçild Bey (1919)
    * Eski Ahbap (1919)
    * Tanrı Misafiri (1927)
    * Sönmüş Yıldızlar (1928)
    * Leyla ile Mecnun (1928)
    * Olağan İşler (1930)

Oyunları

    * Hançer (1920)
    * Eski Rüya (1922)
    * Ümidin Güneşi (1924)
    * Gazeteci Düşmanı, Şemsiye Hırsızı, İhtiyar Serseri (1925, üç oyun)
    * Taş Parçası (1926)
    * Yeşil gece (1928)
    * İstiklâl (1933)
    * Hülleci (1933)
    * Yaprak Dökümü (1971)
    * Eski Şarkı(1971)
    * Balıkesir Muhasebecisi (1953)
    * Tanrıdağı Ziyafeti (1971)
    * Bir Köy Öğretmeni
    * Çalıkuşu
    * Kavak Yelleri

Gezi Yazıları

    * Anadolu Notları (iLk ciLdi 1936! ikinci ciLdi 1966! )



CaploonBa ®