Diyet, kilo azaltıcı programların temel taşlarından biridir. Günde 500-1000 kcal kadar eksikliği olan diyetler haftada ortalama 300-1000 g arasında kilo kaybı oluşturmaktadır.  Günümüzde, günde 200 kcal ‘nin altında enerji alımını öneren diyetler ile günde 200-800 kcal arasındaki çok düşük enerjili diyetler kullanılmamaktadır.

Diyetin enerjisi bireyin harcadığı enerjiden daha düşük olmalıdır. Enerji gereksinmesi gerçek ağırlığın kg. başına 22 kcal üzerinden hesaplanabilir, bu değer dinlenme metabolik  hızın çok az üstündedir.

Diyet enerjisinin makro besin öğelerinden sağlanan oranı karbonhidrat %55-60, protein %15-20, yağ %20-25 arasında tutulur. Diyet bütün vitamin ve mineraller yönünden  bireyin gereksinmesini karşılayabilmelidir. Diyetin posa içeriği yüksek (25gr diyet posası)  olmalıdır. Diyetin enerjisi 1200 kcal altına düştüğünde ek vitamin- mineral karışımı  verilmesi gerekir.

Sonuç olarak kilo kaybı sağlamak isteyen kişilerde düşük yağlı bir diyet  önerilmektedir. Ayrıca yüksek proteinli diyetlerin, düşük proteinli diyetlerden daha etkili  olduğu da görülmüştür.

akdeniz-diyeti

Bu piramit, besin seçiminde sağlıklı tercihler yapmamıza yardım etmek için tasarlanmış. Piramidin temel bileşenleri;

  • Günde 8 porsiyon (50–60 gram/porsiyon ya da 30 gramlık bir dilim ekmek) tahıl, (kepekli ekmek, işlenmemiş tahıllar, kahverengi pirinç),
  • Orta boy meyve, 6 porsiyon (50–60 gram) sebze,
  • Porsiyon (240 ml) süt ya da yoğurt, (30 gram/porsiyon peynir),
  • Beslenmenin en temel özelliği yağ olarak saf zeytinyağının tercih edilmesi,
  • Ek olarak her hafta 3–4 porsiyon (100 gr) kurubaklagil, kabuklu yemiş yada zeytin; 3 porsiyon (100 gr) patates, 4 porsiyon yağsız beyaz et, en fazla 3 yumurta ve en fazla 3 porsiyon tatlı öneriliyor.
  • Bir ay içinde 4 porsiyondan (60 gr/porsiyon) fazla kırmızı et önerilmeyen bu diyet hayvansal yağdan fakir, kolesterolü düşük ve tekli doymamış yağlardan zengin bir kaynak olan zeytinyağının düzenli olarak tüketilmesini teşvik ediyor.

Bütün bu öneriler fiziksel aktiviteyle de destekleniyor.

Nedir

Son yıllarda, sağlıkla ilgili en sık kullanılan deyimlerden biri “Akdeniz diyeti”dir. Akdeniz diyeti nedir? “Akdeniz çevresi’nde yaşayan insanların geleneksel yemekleri ve daha yavaş, tadını çıkararak yeme biçimleri” dir.

Akdeniz yemeklerinin belirgin özelliği ise, gerçek saf zeytinyağıyla ve bol sebze ile  yapılmalarıdır. Yeme alışkanlığını değiştirip, Akdeniz diyeti’ni uygulayan; başka bir deyişle,  sadece karın doyurmak için değil, başta zeytinyağı olmak üzere, tadını alarak da yemeye başlayanlarda bir süre sonra sağlık açısından ciddi düzelmeler gözlenmiş ve Akdeniz diyeti bir mucize halinde ortaya çıkmıştır.

Akdeniz diyeti, aşağıda belirtilen geniş kapsamlı özelliklerle tanımlanabilir:

  • Bol miktarda bitkisel yiyecekler (meyve, sebze, ekmek, diğer tahıl türleri, patates, fasulye, ceviz ve diğer tohumlar);
  • Yukarıda adı geçen tüm malzemelerde mümkün olan en az miktarda işlem yapılması, genellikle, yörede mevsimlik olarak yetiştirilen taze gıdalar; süt ürünleri (özellikle peynir ve yoğurt). Bu besinlerin günlük olarak az veya ılımlı ölçülerde tüketilmesi;
  • Balık ve diğer kümes hayvanlarının az veya ılımlı miktarlarda tüketilmesi;
  • Haftada sıfır veya en fazla dört yumurta yemek;
  • Kırmızı etin az miktarda tüketimidir.

Fenikeliler sayesinde zeytinyağı ile tanışan Akdeniz insanı, sağlıklı yaşamın anahtarını taşıyor. Ekmek, tahıl, bol meyve, bol sebze, kurubaklagil, kuruyemiş, zeytin ve zeytinyağı tüketimine dayalı beslenme düzeni, mucizevi Akdeniz diyetinin temelini oluşturuyor.

Akdeniz diyetinin değişik çeşitleri vardır. Ancak, İtalya ile Fransa’nın bazı bölgeleri,  Lübnan, Fas, Portekiz, İspanya, Suriye, Tunus, Türkiye ve Akdeniz’in başka bölgelerinde bu tanıma daha az rastlanmıştır. Burada tanımlandığı şekilde bu diyet, geleneksel zeytin üretiminin yapıldığı bölgeler ile çok yakından ilgilidir. Sonuç olarak ‘’Akdeniz Diyeti’’  terimi ile 1960’lı yılların başlarında Akdeniz’in zeytin yetiştirilen bölgelerinde görülen beslenme tarzı kastedilmektedir.

Amerikalılar, Kuzey ve Doğu Avrupalılar ile beslenme şekillerini geliştirmek isteyen tüm diğer kişiler için Akdeniz tipi beslenme şekli, hem sağlık hem de meşhur lezzeti açısından çok caziptir.

Kaynak : MEGEP

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here