Yaz-kış sofralardan eksik olmayan barbunya, lezzeti kadar sağlığa olan faydasıyla da meşhur. Diyetisyen İdil D. İmamoğlu, karbonhidrat ve protein yönünden zengin olan barbunyanın faydalarını ve nasıl tüketilmesi gerektiğini anlattı.

Barbunyanın yapısında bulunan posa, özellikle kolon kanserine karşı koruyucu etkiye sahiptir. Ayrıca kalp hastalıklarına karşı koruyucu etkiye de sahiptir.

Barbunya, karbonhidrattan zengin bir besin olmasının yan ısıra diyabetik bireyler için de son derece faydalıdır. 100 gr pişmiş barbunyanın glisemik yükü 8’dir. Başka bir deyişle, barbunya kan şekerini son derece yavaş yükseltir. Böylelikle kişiyi daha uzun süre tok tutar ve kan şekerini de sağlıklı seviyelerde tutar.

Protein ihtiyacı için biçilmiş kaftan

Barbunyanın da diğer kuru baklagiller gibi bitkisel protein içeriği yüksektir. 100 gr pişmiş barbunyada 9 gr protein ve sadece 1 gr yağ bulunmaktadır. Bu yaklaşık 50 gr pişmiş ete eşdeğer bir protein oranıdır. Barbunyanın düşük olan yağ içeriği, doymamış yağ asitlerinden zenginidir. Barbunya ve diğer kuru baklagiller bu nedenle beslenmemizde düşük yağlı ancak kaliteli protein kaynağı olarak mutlaka bulunmalıdır.

Barbunya ile birlikte C vitamini alınmalı

Barbunya kalsiyum, çinko, magnezyum ve demir yönünden de zengindir. Ancak içeriğindeki fitatların da yüksek oluşu bu minerallerin kullanımını engeller. Barbunyadaki demirden daha iyi faydalanmak için beraberinde C vitamini kaynağı besinleri tüketmeyi ihmal etmeyin. Zeytinyağlı barbunyanızın üzerine bolca maydanoz doğrayarak bu sorunu ortadan kaldırabilirsiniz. Barbunya aynı zamanda B12 vitamini hariç diğer B vitaminlerinden ve E vitamininden de zengindir.

Kanser oluşumunun önüne geçebilir

Barbunya fitokimyasal bir bileşik olan izoflavonlardan zengindir. İzoflavonlar yaşlanmış, oksidatif hasara uğramış ve sağlığını yitirmiş hücrelerin büyümesini durdurabilmektedirler. Yani vücutta kanser oluşumlarının önüne geçebilirler.

Nasıl pişirmeli?

Yeterli ve doğru pişirme ise kuru baklagillerin ve barbunyanın yararlılığını artırmaktadır. Tüm kuru baklagillerde olduğu gibi kuru barbunyayı da 1 gün önceden ıslatmakta fayda var. Taze barbunyayı ıslatmanıza gerek olmayacaktır.
Ülser gibi bazı sindirim rahatsızlıklarınız varsa ıslatma işleminden sonra tanelerin dış zarlarını ayıklamak sindirimi kolaylaştıracağından sıkıntıları azaltacaktır. Yeterli pişirme barbunyanın sindirimini kolaylaştırır ve böylece içeriğindeki proteinlerden daha rahat faydalanılabilir. Pişirme suyunun atılmaması gerekir. Pişirme suyu atıldığı taktirde barbunyanın içeriğindeki B vitaminleri kayba uğrayacaktır.

Kaynak:hürriyetsağlık

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here